divendres, 22 d’abril del 2016

AIXÍ VAN SER LES TROBADES D'INFANTIL I DE PRIMÀRIA. 14-4-2016



PARLEM EN FAMÍLIA DE MODES, MODELS, ÍDOLS...

FEAC Infantil:        
“Qui remena les cireres”

Com sempre aquesta nit de sessió FEAC ha estat estona amable, de reflexió conjunta, d’exposició de vivències i d’idees.
Vam parlar de com mantenir una actitud crítica envers tot el què ens envolta, de com ho hem d’anar transmetent als nostres fills. Aquesta manera de fer-ho ha de ser canviant segons les edats dels infants i també pot haver ritmes diferents entre pares o mares.
Vam estar pensant sobre quins models són més fàcils de seguir (modes de roba, marques...) i quin són més difícils perquè impliquen un esforç personal  (professors que ens han deixat empremta i marcat les nostres direccions professionals...).
També vam estar pensant sobre com fomentar l’esperit crític dels fills... raonaments, estones de qualitat, provocar la comunicació fent preguntes, donant temps...!!!
No és fàcil ser educadors del pensament dels nostres fills, ens requereix esforç i desgast continu... Però cal aprofitar aquesta admiració educativament!

Per últim us deixem amb un referent en educació, Francesc Torralba.
“A molts pares, ens molesta el seguidisme dels nostres fills, el seu culte a determinats ídols catòdics. Tenim la impressió que no podem fer res per canviar el signe del nostre temps... Els nostres fills estan pastats a imatge i semblança de la TV, desitgen els productes que s’hi publiciten, volen ser com els déus que s’hi revelen, parlen com es parla a les telesèries, canten els temes que popularitzen les petites pantalles i se saben de memòria els eslògans publicitaris.
En els ambients educatius, la TV es viu com una fatalitat quasi tràgica i davant d’ella, molts educadors opten per la resignació o bé per sortides heroiques que són insostenibles en la vida quotidiana. Intentar excloure la TV del recinte íntim és un  intent gairebé condemnat al fracàs...
Només una educació crítica pot contrarestar aquest fenomen. No té gaire sentit criticar l’emissor, si hi ha un receptor disposat a consumir les deixalles que cuina l ‘emissor.
És d’esperar que una educació crítica, tan en l’àmbit familiar com en l’escolar, preservarà els futurs ciutadans de consumir subproductes audiovisuals. No podem esperar, com a pares, que aquesta tasca la desenvolupi exclusivament l’escola, ja que l’educació del pensament i de la sensibilitat ens afecta també els pares.”  ( Pares i Fills. Editorial Planeta, 2003)

.... Fins la propera trobada el 19 de maig!! 




WEBS, IMATGES I FILMS PER AMPLIAR SOBRE EL TEMA
             

1.-Vídeos

https://www.youtube.com/watch?v=PgGgIPaUyH8   Reaccions de nens davant futbolistes

https://www.youtube.com/watch?v=dwWqMgddes4  . Curtmetratge “El vendedor de humo.” . Reflexiona sobre com poden ser d’efímeres les modes.

 


Vull que m’escoltis sense jutjar-me
Vull que opinis sense aconsellar-me
Vull que confiïs en mi sense exigir-me
Vull que m’ajudis sense intentar decidir per mi.
Vull que tinguis cura de mi sense anul·lar-me
Vull que em miris sense projectar les teves coses sobre mi
Vull que m’abracis sense asfixiar-me
Vull que m’animis sense empènyer-me
Vull que em sostinguis sense fer-te càrrec de mi
Vull que em protegeixis sense mentides
Vull que t’apropis sense envair-me
Vull que coneguis el que més et disgusta de mi...
Que ho acceptis i no provis de canviar-ho.
Vull que sàpigues... que avui pots comptar amb mi...
 sense condicions.


 Grup Feac Infantil






FEAC Primària:

“La nova col·lecció”

En un vespre primaveral vam encetar la trobada demanant a cada participant que escrivís en un post-it el nom d’una persona amb qui ens agradaria assemblar-nos. Després de comentar la lectura, cadascú va explicar què ens sedueix de la persona que havíem triat: valors, actituds... Totes les persones triades eren, o bé familiars o persones amb qui havíem tractat personalment.

En aquesta ocasió la lectura parla de la nova col·lecció de cromos d’uns nens de 3r de Primària: les converses que tenen, la temàtica de l’àlbum, el consumisme que comporta i les actituds dels qui potencialment poden comprar els cromos: pares, altres familiars,... La conversa va anar dirigida a les actituds dels presents a la trobada respecte al consum, les modes i les marques.

En el col·legi havíem demanat als alumnes d’algunes classes de 1r fins a 6è que donessin el nom d’una persona o personatge a qui els agradaria assemblar-se. Segons l’edat dels alumnes varia la proporció entre herois, personatges de pel·lícula o còmics, esportistes, cantants, familiars i fins i tot va aparèixer el nom d’algun polític!
Entre els alumnes més grans hi apareixien nom de youtubers (no sempre coneguts pels pares), que tenen milions de seguidors i potser no són el millor model que desitjaríem pels nostres fills, però que no obstant tenen gran poder d’atracció.

Parlant de models i ídols, el fonamental no estaria tant en intentar que els nostres fills no imitin, ja que això seria temps perdut (la imitació i el desig de no estar exclòs del grup al qual pertanys és inherent a l’ésser humà), sinó en usar la dinàmica d’imitació per tal que els nens no es quedin només en l’aspecte extern de l’ídol (pentinats, roba, manera de parlar, tatuatges...) sinó en els reptes o les dificultats que superen aquests personatges (ganes de superar-se, constància,...). Cal parlar amb els nostres fills i alumnes sobre aquests valors.


Els recursos per ampliar aquest tema, si en teniu interès, són els mateixos que s’han indicat en el resum d’Educació Infantil.

La propera i última trobada, abans del sopar de final de curs, serà el 19 de maig. Us hi esperem!!



Grup FEAC Primària